onsdag den 23. november 2016

Feltarbejdet

Vi har i vores gruppe været heldige at komme ud i samme børnehave.
Det har givet os den mulighed for at se de samme ting både de positive, men også de negative aspekter.
Vi har ved vores fælles oplevelse lavet en film ud fra observationer af blækspruttens arbejdsopgaver i børnehaven. Blæksprutten er en funktion, som har en del opgaver at varetage. Blæksprutten skal assistere med toiletbesøg, hvor mange børn er der, hvor er børnene henne, sørger for madpakker kommer frem, laver kaffe, modtager børnene m.m. Vi har fulgt med i hvor stressende en dag kan være ved at have disse opgaver og hvordan man let kan komme til ikke at tilgodese børnenes behov.

I filmen vil vi vise hvordan blæksprutten arbejder i løbet af en dag med alle opgaverne og hvordan kontrasten er når opgaven som blæksprutte er overstået. Her kan vi tydeligt se hvor anerkendende pædagogen bliver overfor børnene når arbejdsopgaverne som blæksprutte er væk. Her kan pædagogen nu koncentrerer sig om børnene, som de har brug/behov for.

I filmen vil vi også se hvordan børn bliver kategoriseret. Vi ser pædagoger, der laver en typisk kategorisering af børn. Børn som der har behov for at blive forstået, men mellem pædagoger er mere til besvær. Her ser vi to pædagoger der bekræfter hinanden i deres udtryk med den indforståethed at dette barn er til besvær og at de ikke orker at opfylde barnets behov.

Ser man på Goffmans teorier kan vi se hvordan vi ser på hinanden i hverdagen og på selvet. Vi ser på hvem der er meningsdannere og hvordan vi får formuleret os via kropssprog og mimik. Vi er gode til at være giver og afgive informationer uden at det muligvis er bevidst, men skam også bevidst.

Efter at have set vores film igennem et par gange er der mulighed for at være mere anerkendende overfor børnene i garderoben og legepladsen. Her bruger vi meget ros, men kunne nok godt have brugt mere anerkendende sætninger.

Link til vores skønne film:
https://youtu.be/SdFYL318Hfk


1 kommentar:

  1. Kommentar på film :)

    Det er en rigtig god film, vi synes filmen var så god at teksterne kunne have været foruden. Vi kan godt relatere til at når man får påduttet rollen som blæksprutten, så har man ikke tiden til at være til stede og anerkendende i situationerne.
    Vi synes at der var en god rolle fordeling i filmen, fedt at alle var med og havde lige stor roller.
    Effekter i form af blæksprutte kostumet viser tydeligt budskabet, dejligt der var humor med i, da tingene bliver sat på og taget af. Effekten af blækspruttetrøjen kom virkelig frem da, den blev smidt sådan man kunne se hvordan det ekstra overskud også påvirker børene positivt. I får virkelig frem at det er vigtigt at tage sig tid til det enkelte barn.
    Vi undrer os over hvilke teoretikere i har tænkt ind over jeres film?
    Har i tænk over hvilket perspektiv i filmer fra, om det har relevans for filmen og filmens budskab?
    Vi synes musikken passer godt til de forskellige afsnit i filmen, som gør filmen lidt humoristisk plus det virker som et godt virkemiddel til stemningen.

    Hilsen gruppe 1 :)

    SvarSlet